Het gebeurt niet elke dag dat onze werkplek offshore is. In een baggerschip voor de haven van Zeebrugge wacht ons een mooie uitdaging. Plaats van afspraak is de Alexander von Humboldt, een baggerschip van Jan de Nul dat momenteel de vaargeul van Zeebrugge uitbaggert. We komen er in opdracht van onze klant MAN Diesel.

Op het schip wacht ons de perfecte uitdaging: Het baggerschip heeft 3 motoren die samen 14.000 kW produceren. Daarom worden de motoren gekoeld en het is het debiet op het koelwater dat wij er gaan meten. De stalen leiding is DN100. De koelvloeistof is water met ongeveer 2% additieven tegen roestvorming, en op elk van de motoren loggen wij het debiet gedurende minimaal 1 uur.

Dankzij onze debietmeter kunnen we snel een stabiele meting maken, en de gegevens loggen. Deze gegevens kunnen daarna vergeleken worden met het vermogen dat de motoren tijdens de debietmeting leverden. Aan de hand van deze gegevens wordt vermogen en duurzaamheid van de motoren en cilinders goed bewaakt.

Voor deze meting gebruikten wij onze KF200 debietmeter, het ideale toestel om op locatie verschillende metingen uit te voeren op leidingen van 10mm tot 6000mm met een nauwkeurigheid van 0.5%.